Hur Consector sponsrar sport o bredsida i marknadsföringssyfte

Som många andra föreningar brottas Västerås IBS och Bredsida med att få ekonomin att gå ihop, och väljer nu att ta till ett annorlunda grepp – samarbete med en online-baserad låneförmedlare. Västerås IBS har skrivit ett treårigt avtal med Consector som innefattar såväl rent ekonomiskt stöd som materialsponsring. Man väljer att inte gå ut med summan, utan konstaterar att även nationella företag kan tjäna på att sponsra verksamheten.

I pressreleasen berättar man att det för Consectors del handlar om en tydligare profilering och ett stärkt varumärke. Man kommer också att satsa på barn- och ungdomsverksamheten, och vika pengar speciellt avsedda för detta. I övrigt blir det reklam på sargen, såväl som plakat i hallen och företagsnamnet kommer att tryckas på ungdoms- och seniorlagens matchkläder. Det kommer också att gå pengar till föreningens utveckling och material i form av till exempel kläder och bollar.

Consector grundades år 2014, med målsättningen att förbättra privatpersoners lån- och kreditengagemang. Detta gör man genom att förhandla med olika banker för kundens räkning och sänka lånekostnaden genom lägre ränta. Man har också en online-tjänst på sin hemsida där kunden kan får hjälp att välja rätt kreditkort, baserat på vilka behov och förväntningar man har på sitt kort.

Olika typer av sponsring

Traditionellt brukar företagssponsring i samband med idrott innebära att lokala företag bidrar med allt från pengar till bollar, några burkar korv till försäljningen på matchdagar eller utlåning av högtalaranläggning till ridklubbens hopptävling. Många föreningar är mer eller mindre beroende av den sponsringen för att överleva, och jobbar hårt för att binda nya företag till sig och vårdar de som redan finns.

Det finns många anledningar för ett företag att sponsra en idrottsförening. Det kan vara så enkelt som att dottern spelar i laget och man vill hjälpa till att ge henne bra förutsättningar att utöva sin hobby. Oftast handlar det dock om att företaget vill ha något i utbyte, någon form av exponering och marknadsföring. Ett företagsnamn på matchtröjan eller sargkanten ses av både spelare, åskådare och den lokala pressen, och ger goodwill och förhoppningsvis nya kunder till företaget.

Samhällsansvar eller egennytta

En annan anledning kan vara att nå ut till en målgrupp som nås via föreningen på ett eller annat sätt. Varje år lägger svenska företag miljontals kronor varje år på idrottssponsring, och når på det sättet de idrottsintresserade som kan bli potentiella och blivande kunder. Samtidigt skapar de ett förtroende för sitt varumärke och en positiv association till företaget, som tydligt gör så mycket gott för idrotten. Föreningar tänker på hur de förknippas och om sponsringen är värd motprestationen som krävs. Men också om produkterna eller tjänsterna som företaget säljer är något som föreningen kan stå för och med gott samvete marknadsföra. För Consectors del är avtalet med Västerås IBS ett samarbete som kommer vara lönsamt utifrån en marknadsföringssynpunkt. Genom att synas och förknippas med en seriös förening som Västerås IBS skapar det ett förtroende och en pålitlighet, Consector är en mycket seriös låneförmedlare och att samarbeta med seriösa föreningar är något som företaget kan stå för. Detta kan i sin tur leda till fler samarbeten, kunder och annan vinning för företaget. Samtidigt som Consector bidrar och sponsrar för en god sak och stöttar Västerås IBS samt Bredsidas ekonomi.

Inget ont som inte har något gott med sig

Är då all företagssponsring av ondo? Självklart inte, på lokal nivå handlar det oftast om att bidra till en egen eller närståendes intresse och hobby, eller hjälpa den lokala idrotten och själv få lite bra reklam. Faktum är att många mindre föreningar skulle gå under om de inte blev sponsrade, vilket förstås skulle påverka samhällslivet på ett negativt sätt. På ett nationellt plan möjliggör företagssponsring att begåvade idrottare får tränings- och tävlingsmöjligheter, både som lag och individuellt genom till exempel fonder och annan ekonomisk stöttning. För att komma upp på elitnivå krävs mycket tid till träning, och det kan vara svårt att få vardagen med jobb att gå ihop utan sponsring.

Sponsring är dessutom avdragsgillt för företaget, om man möter Skatteverkets krav. Företaget måste få en motprestation av föreningen, det går alltså inte att betala in pengar på föreningens konto och inte få något i utbyte. En motprestation kan till exempel vara biljetter till en match, annonsutrymme i ett program eller att döpa en fotbollscup till Företagets Cup. Dock måste motprestationen värderas, skänker man 1000 kronor till föreningen ska biljetterna man får vara värda samma summa för att det ska vara avdragsgillt. Marknadsvärdet för motprestationen måste matcha summan företaget gett föreningen.

Västerås IBS och Bredsida kanske är pionjärer för att använda sig av nya medel för att säkerställa sina ekonomiska intäkter och överlevnad, detta genom en sponsor som inte är knuten eller har kopplingar till orten lokalt. För företag som till största delen är online-baserade, eller har verksamhet över hela landet läggs det inte stor vikt i var innebandylaget eller e-sportföreningen finns geografiskt. Som jämförelse kan man ta den Facebook-annonsering som ofta riktar sig lokalt till en specifik målgrupp. Det kan vara en viss ålder, intressegrupp eller andra kriterier som man väljer ut. Denna form av marknadsföring har expanderat kraftigt men samtidigt får man inte glömma bort att supporta de lokala föreningarna och andra verksamheter som är i behov av ekonomisk finansiering. För Consector var det ett självklart val att välja att stötta Västerås IBS och Bredsida istället för att lägga ett helt fokus på digital marknadsföring, detta för att samarbetet kommer vara lönsamt för samtliga parter.

 

Andra som sponsrar Bredsida  är bland annat Sparbanken Västra Mälardalen

Värdlandet och England väntar i U21 i sommar

 

I början av december genomfördes lottningen för grupperna till U21-EM kommande sommar. Kan Sverige upprepa bragden från förra EM med ännu ett guld? Enkelt blir det inte och grupplottningen gjorde det inte enklare. Men man kan ändå prata om ”drömlottning”. Detta med Polen och England i gruppen.

Den 16:e juni spelar Sverige sin första match i U21-EM i Polen. Motståndet är ett av världens bästa U21-lag, England. Tre dagar senare möter man Polen och sedan Slovakien.

”England är alltid speciellt för Sverige att möta” kommenterade Håkan Ericson lottningen efteråt och sammanfattade den med att han var ”hyfsat nöjd”. För även om England kan upplevas svår så fanns det betydligt svårare grupper.

Dessutom är det alltid svårt att sig vidare från gruppspelet. Det är enbart vinnaren i varje grupp som automatiskt går vidare. Detta utöver den bästa grupptvåan. Varje match blir minst sagt en måstematch.

Slovakien bör inte heller underskattas. Det är tack vare Slovakien som varken Holland eller Turkiet är med i slutspelet. Dessutom har de haft ett mycket bra anfallsspel med många mål.

Grupp A består av Sverige, England, Polen och Slovakien

Grupp B består av Portugal, Serbien, Spanien och Makedonien

Grupp C består av Tyskland, Tjeckien, Danmark och Italien

Hoppas på Gula väggen

För att framgångarna ska bli stora krävs det alltså både bra spel, lite tur och inte minst en gul vägg som lyfter spelarnas insatser. Med tanke på att det är lätt att ta sig till Polen från Sverige räknar Ericson med att flera tusen supportrar kommer ner för att stödja landslaget. Detta i likhet med förra EM. Något som Ericson ser som en framgångsfaktor.

”Det var ju verkligen en av framgångsfaktorerna för oss i förra EM. Kan vi liknande stöd, kanske ännu mer, så kommer det öka våra chanser betydligt” säger han till Svenskfotboll.se

Men det är inte bara Sverige som är känd för att hängivna fans. Trycket på de polska matcherna kommer vara enormt. Intresset för fotboll i landet är stort vilket bland annat visat sig i de träningsmatcher som spelats mot Sverige. För två år sedan spelades två matcher mellan lagen och på en av matcherna i Polen kom hela 11 000 åskådare.

U21-EM spelas i flera städer i Polen och börjar fredagen 16:e juni.

 

 

 

 

Nya priser skapade sug efter kvalbiljetter

 

Om landslaget möter Vitryssland brukar inte suget efter biljetter vara speciellt stort. Visserligen är matchen den 25:e mars inom VM-kvalet vilket skapar ett något större intresse men fullsatt är något man inte räknat med. Men med det nya prissystemet kanske det kan bli publikfest. Mycket tyder på att man lyckats hitta rätt nivåer denna gång med 13 000 sålda biljetter på tre dagar.

Den 13:e december gick det för första dagen att köpa biljetter till matchen mellan Sverige och Vitryssland den 25:e mars nästa år. En match som självklart är viktigt utifrån den grupp som Sverige spelar i och även en match som Sverige förväntas att ta tre poäng i.

Kanske är det många som får en biljett i julklapp, kanske har suget efter kvalmatchbiljetter ökat överlag, eller så är det nya prissystemet som slagit igenom ordentligt. Svenska Fotbollsförbundet har nämligen en ny priskategori. Det betyder att en biljett till en landskamp alltid går att få för maximalt 200kr. Det spelar alltså ingen roll om det är Vitryssland, England eller Brasilien som kommer på besök.

Den nya biljettkategorin blir därmed ett komplement till redan befintliga biljettkategorier där man kan köpa en biljett för mellan 100kr och 500kr.

Från att biljetterna började säljas tog det bara tre dagar förrän 13 000 biljetter var sålda. En efterfrågan som inte speglar vanlig försäljning av biljetter till kvalmatcher.

För att förstå suget efter biljetter kan man sätta det i perspektiv mot betydligt mer eftertraktade matcher. När Sverige hade playoff-match mot Danmark för kvalificering till EM i somras var efterfrågan på samma nivå.

Populärt – ur flera synvinklar

Den nya biljettkategorin kan vara en orsak till populariteten och efterfrågan på biljetter men det kan även finnas andra orsaker.

Matchen spelas en lördag klockan 18.00 vilket betyder att betydligt fler barnfamiljer kan passa på att se på Sveriges bästa spelare. Väldigt ofta är annars matcherna 20 eller 21 en vardagkväll. Sverige ligger även förhållandevis bra till i VM-kvalgruppen och är helt klart med och slåss om de åtråvärda platserna. Att Sverige även har ”ett nytt landslag” kan också spela in. Många är nyfikna på hur det ska gå och är imponerade över de tidigare resultaten.

 

 

 

Målrikt från Zlatan igen

 

Med två mål mot West Bromwich närmar sig Zlatan toppen av skytteligan. Nu är det bara Diego Costa som ligger före men skillnaden är inte stor. Fortsätter framgångarna för Zlatan och United kan Zlatan sluta säsongen med att pricka av ännu en skalp i hans karriär. Men än så länge är det långt kvar.

När det blev klart att Zlatan skulle spela årets säsong i Manchester United delades snabbt fansen i två grupper. Vissa såg fram emot att världsstjärnan skulle krydda laget med sin attityd medan andra ansåg att han inte alls borde vara välkommen på den brittiska ön. Med en stark början av säsongen tystades många kritiker, men sen kom en period av måltorka och de kritiska artiklarna i tidningarna blev allt fler. Nu är Zlatan stekhet igen efter flera mål och framgångar för laget. Allt är alltså precis som vanligt i England – det går upp och ner för Zlatan och media är snabba att ta ställning.

Spelar mest

Att tränare José Mourinho tror på sin supersvensk är tydligt. Det har han alltid gjort oavsett vad media har rapporterat eller hur målskörden än har varit. Nu är han den spelare i Manchester United som har allra mest speltid. Detta trots hans ålder, 35år. Visserligen har Mourinho sagt att han har viss oro för att Zlatan ska slita ut sig men Zlatan själv säger att han klarar av pressen och tempot i den engelska fotbollen. Valet att låta honom spela har även visat sig vara rätt i ett flertal matcher. Inte minst nu på slutet då målsuccéerna kommer efter varandra.

Två mål mot West Brom

Efter fem minuters spel mot West Brom slog han till för första gången. På högerkanten kontrade Jesse Lingard och slog ett perfekt inlägg mot straffområdet. På reprisbilder kan man se hur Zlatan, i kamp med backen, drar honom lätt i tröjan för att få försprånget in i straffområdet för att kunna bli fri och möta upp inlägget. Med en välplacerad nick via marken satte han sitt tionde mål och påbörjade målkalaset.

Andra målet kom i 56:e minuten. Skottet var inte så speciellt svårt men eftersom det styrdes av en spelare från West Brom blev det nästan omöjligt för målvakten att hinna med. Två mål till Zlatan, en vinst till United och en lyrisk media. Ordningen är återställd i England.

 

 

 

Stark kritik mot damsatsning i England

 

Damfotbollen är på stark frammarsch i många länder vilket gör att fler vill spela och att ligorna får allt större medial uppmärksamhet. England är ett av de länder där särskilda kampanjer genomförs för att stärka damfotbollsens utveckling. Ett mål som engelska fotbollsförbundet satt upp är att det ska vara dubbelt så många kvinnliga fotbollsspelare år 2020. Men vägen dit har mötts av skarp kritik.

”Hur kan klubbar locka fler tjejer att börja spela fotboll?” Det var en fråga som det engelska fotbollsförbundet, FA, ställde sig och började ta fram ett flerpunktsprogram som stöd för klubbarna. Flerpunktsprogrammet har byggts upp genom ett samarbete mellan FA och Woman Sport and Fitness och enligt dem själva ligger resultatet i linje med forskningen som finns inom området.

Men dokumentet har minst sagt mötts av kritiska röster både från klubbar och enskilda individer. Detta både utifrån innehållet och hur detta har formulerats. Flera dagstidningar i Sverige har valt att lyfta upp nyheten och Dagens Nyheter citerar exempelvis dokumentet utifrån var klubbarna bör marknadsföra sig. Marknadsföringen rekommenderas att genomföras där tjejer är och vistas vilket kan ses som en självklarhet. Men i efterföljande text går det att läsa att detta är caféer och vid toalettdörrar.

För att underlätta för tjejerna att anpassa sig till träningsformen bör man även införa ”twitterpauser” så att de hinner med sitt digitala sociala liv även under träningarna. På flera punkter målas även tjejerna upp som svaga och försiktiga. Träningen bör ske inomhus på vintern och enligt förbundet anser många tjejer att bollen är för hård. En lösning på det är att tränaren bör ha med sig flera olika varianter på bollar så att man kan spela med den boll som passar.

Även när det kommer till utrustning anser förbundet att en förbättring kan ske. Klubbarna kan stå för hårband, vattenflaskor, vantar och benskydd. Att klubbar ska stå för en del material kan ses som positivt. Men i detta fall skulle detta material vara i färgglada färger och lukta gott.

När dokumentet blev offentligt lät lärare på en mellanstadieskola låta tjejer uttala sig om satsningen. En elev sammanfattade det med:

”Vi är inte barbiedockor utan hjärnor. Vi gillar inte samma färg – rosa.”

FA har än så länge inte backat utan står fast vid att satsningen bör genomföras. Hur många klubbar de får med sig återstår att se.