Stark kritik mot damsatsning i England

 

Damfotbollen är på stark frammarsch i många länder vilket gör att fler vill spela och att ligorna får allt större medial uppmärksamhet. England är ett av de länder där särskilda kampanjer genomförs för att stärka damfotbollsens utveckling. Ett mål som engelska fotbollsförbundet satt upp är att det ska vara dubbelt så många kvinnliga fotbollsspelare år 2020. Men vägen dit har mötts av skarp kritik.

”Hur kan klubbar locka fler tjejer att börja spela fotboll?” Det var en fråga som det engelska fotbollsförbundet, FA, ställde sig och började ta fram ett flerpunktsprogram som stöd för klubbarna. Flerpunktsprogrammet har byggts upp genom ett samarbete mellan FA och Woman Sport and Fitness och enligt dem själva ligger resultatet i linje med forskningen som finns inom området.

Men dokumentet har minst sagt mötts av kritiska röster både från klubbar och enskilda individer. Detta både utifrån innehållet och hur detta har formulerats. Flera dagstidningar i Sverige har valt att lyfta upp nyheten och Dagens Nyheter citerar exempelvis dokumentet utifrån var klubbarna bör marknadsföra sig. Marknadsföringen rekommenderas att genomföras där tjejer är och vistas vilket kan ses som en självklarhet. Men i efterföljande text går det att läsa att detta är caféer och vid toalettdörrar.

För att underlätta för tjejerna att anpassa sig till träningsformen bör man även införa ”twitterpauser” så att de hinner med sitt digitala sociala liv även under träningarna. På flera punkter målas även tjejerna upp som svaga och försiktiga. Träningen bör ske inomhus på vintern och enligt förbundet anser många tjejer att bollen är för hård. En lösning på det är att tränaren bör ha med sig flera olika varianter på bollar så att man kan spela med den boll som passar.

Även när det kommer till utrustning anser förbundet att en förbättring kan ske. Klubbarna kan stå för hårband, vattenflaskor, vantar och benskydd. Att klubbar ska stå för en del material kan ses som positivt. Men i detta fall skulle detta material vara i färgglada färger och lukta gott.

När dokumentet blev offentligt lät lärare på en mellanstadieskola låta tjejer uttala sig om satsningen. En elev sammanfattade det med:

”Vi är inte barbiedockor utan hjärnor. Vi gillar inte samma färg – rosa.”

FA har än så länge inte backat utan står fast vid att satsningen bör genomföras. Hur många klubbar de får med sig återstår att se.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *